1- مقدمه:
از عمر شرکت های هولدینگ در ایران مدت زیادی نمی گذرد به عبارتی هولدینگ ها دوره جوانی و رشد خود را در کشور طی می کنند و در جریان این مسیر تکاملی با چالشها و فراز و نشیب هایی نیز مواجه هستند.
اگر چه تعدادی از هولدینگ ها از چالشهای موجود و نبودن سازمان توانمند و سازکار مناسب رنج می برند.
ولی آنچه بیشتر به چشم می خورد حرکتهای جدید و تلاشهای مستمر رو به رشدی است که مدیران هولدینگ اعم از دولتی و خصوصی برای رفع کمبود ها و بقا ی شرکت های زیر مجموعه خود به منظور کاهش هزینه ها ارزش افرینی مشارکت جمعی و در نهایت رشد و توسعه اقتصاد و وضعیت بازرگانی کشور انجام می دهند.
چشم انداز و افق دور دست چنین حرکتهایی مثبت بی تردید تشویق به سرمایه گذاری گردش پول ایجاد اشتغال افزایش بهره وری و بهبودی و رونق در عرصه کسب و کار است.
با توجه به اینکه هدف اینگونه شرکت ها اداره کردن شرکت های زیر مجموعه می باشد نه صرفا خرید سهام و تولید کالا و خدمات !
جهت اداره شرکت های زیر مجموعه می بایست تولید و پردازش اطلاعات و در نهایت اخذ تصمیمات مدیریتی که خود باعث شفافیت سمت و سو و خط مشی - اهداف و استراتژی شرکت ها می گردد از وظایف شرکت های مادر می باشد.
بنابراین در اینگونه شرکت ها به اطلاعات همانند محصولات شرکت ها نگریسته می شود و نیاز به پیاده سازی و استقرار سیستم های اطلاعاتی در حکم ایجاد خط تولید می باشد که در بلند مدت حیات سازمان بدون آن امکان پذیر نمی باشد.
با عنایت به اینکه اطلاعات عامل اصلی کسب قدرت است. تسلط واقعی تسلط اطلاعاتی است.زیبا ترین و موثر ترین جلوه اطلاعات در مدیریت هولدینگ تجلی دارد که ثمره اصلی آن تصمیم گیری و راهبرد شرکت های زیر مجموعه می باشد.
نگرش سیستمی و استقرار سیستم های اطلاعات مدیریت در اینگونه شرکت ها بصورت ساخت یافته بوجود نیامده است.
این سیستم ها که گرداوری و سازماندهی داده ها و تولید اطلاعات و انتقال آن را به مدیران انجام می رساند می تواند همچون ناظری قدرتمند در تمامی سطوح شرکت حضور یافته و حیطه معرفتی مدیر را توسعه داده و بینش وی را برای اتخاذ تصمیمات صحیح مهیا سازد
متاسفانه مدیریت در کشورهای در حال توسعه جز سایه و شمائی کمرنگ و برداشتی ناقص بهره ای از علم اطلاعات مدیریت نگرفته است .
که ثمره آن ناهنجاری در توسعه اقتصادی و ناهماهنگی در فعالیت ها می باشد.
درحال حاضر اکثر سازمان ها با مشکلات عدیده ای نظیر عدم هماهنگی فقدان یکپارچگی بین امور- زمان طولانی غیر قابل قبول انجام کارها و تاخیر در تصمیم گیریهای حیاتی برای سازمان رنج می برند.
از اینرو در پاسخ به این مشکلات در سالیان اخیر توجه بسیاری از مسئولین کشورهای جهان به سوی ایجاد سیستم های اطلاعات معطوف شده است
با توجه به چالشهای شرکت های هولدینگ (مفاهیم محوری – خلاء نظارتی – خلائ تعادل – خلاء مدیریت استراتژیک و...)
ایجاد سیستم اطلاعات مدیریت منسجم ضروری به نظر می رسد زیرا طراحی و ایجاد سیستم فوق الذکر باعث بوجود آمدن نظام اطلاعاتی قدرتمند و یکپارچه می گردد که خود زیر ساخت طرح ریزی برنامه ریزی استراتژیک سازمان می باشد.
مطالب و اطلاعات ارائه شده در این گزارش براساس تحقیق گسترده و آخرین مقالات و کتب منتشر شده و مشاوره با صاحب نظران این رشته در زمینه سیستم های اطلاعاتی سازمان می باشد.
در فصل اول وضعیت موجود شرکت سرمایه گذاری مواد اولیه داروئی تامین مورد بررسی واقع شده است
در فصل دو م کالبد شکافی آسیب های شناخته شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
در فصل سوم راه حل ها همراه با پیشنهادها بیان گردیده است.
در فصل چهارم به تعریف سیستم های اطلاعاتی درسازمان پرداخته و سپس نگرش های مختلفی که امروزه از سیستم های اطلاعاتی موجود می باشدرا مورد بررسی قرارداده و به تشریح نگرش فرایندی که کامل ترین نگرش در ایجاد و ساماندهی سیستم های اطلاعاتی می باشد نموده است.
سپس سیستم های اطلاعاتی را برای هر یک از سطوح سازمانی مشخص نموده است و در نهایت یکی از مشکلات حاد در پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی کمبود شاخص کنترلی جهت ارزیابی عملکرد اینگونه پروژه ها می باشد.
زیرا پیاده سازی سیستم های اطلاعات و تصمیم گیری مدیریت در صورت پیشرفت بصورت فیزیکی برای مدیران سازمان مشخص و محسوس نمی باشد و نتایج آن در بلند مدت آشکار خواهد گردید.
بنابراین جدید ترین شاخص های کنترلی جهت ارزیابی عملکرد پروژه های اطلاعاتی ارائه گردیده است.
2-هدف:
استقرار سیستم های اطلاعاتی دقیق- ملموس – حقیقی- دردسترس و مشهود به منظور فراهم آوردن مقدمات تصمیم گیری مدیریتی علمی می باشد.
3-بررسی وضعيت سيستم های اطلاعاتی موجود درحال حاضر
شرکت سرمایه گذاری مواد اولیه داروئی تامین بعنوان بزرگترین تولید کننده داخلی مواد اولیه داروئی در کشور مطرح می باشد .
با توجه به گسترش فعالیت ها و تنوع محصولات تولیدی شرکت های زیر مجموعه متاسفانه اطلاعات و اهمیت آن جدی تلقی نمی شود وزیر بناهای اطلاعاتی به طور مطلوب تکوین نیافته است در بررسی انجام شده موارد ذیل به دیده می شود:
- اطلاعات وگزارشات به صورت کتبی تهیه و ارسال می گردد.
- گزارشات یکسان از شرکت های گروه دارای فرمت معین و مشخص نمی باشد.
- برای ارسال گزارشات شرکت ها گاها احتیاج به یادداوری الزامی می باشد.
- زمان مشخصی برای ارسال گزارشات وجود ندارد.
- نحوه گردش اطلاعات در شرکت TPICO مشخص نیست(مشخص نیست چه کسی و در چه زمانی اطلاعات تجزیه و تحلیل گردد.)
- پایگاه داده ها در شرکت tapic پویا نمی باشد.
- برای تغییر گزارشات زمان بالایی صرف می گردد.
- سیستم بایگانی به صورت فیزیکی است.
- بعلت تاخیر در دریافت گزارشات تصمیمات لازم شامل صرف مدت زمان زیادی است.
- ساختار اصلاعاتی و سازمانی تشکیل نگردیده است.
4-تجزيه و تحليل سيستم های اطلاعاتی موجود
اما این اطلاعات نمی تواند مبنای تصمیم گیری علمی ومدیریتی شود و آسیب هایی برآن وارد می باشد.
با تجزیه و تحلیل وضعیت موجود نقاط قوت وضعف TAPICبه شرح ذیل می باشد:
نقاط قوت:
- بکارگیری و آموزش نیرو های متخصص بعنوان ارزشمنترین سرمایه شرکت
- توانمند سازی شرکت های زیر مجموعه جهت افزایش بازدهی
- ایجاد وارتقاء هم افزایی در میان شرکت های زیر گروه
- سرمایه گذاری و توسعه سرمایه های موجود معطوف به سودآوری
نقاط ضعف:
- ارتباطات سازمانی و انتقال اطلاعات بصورت ساخته یافته وجود ندارد.(روش اجرایی و دستورالعمل های اجرایی موجود نمی باشد)
- فقدان یک سیستم اطلاعاتی یکپارچه (فراگیر)
- کمبود اطلاعات به روز وبه موقع
- تاخیر دراخذ و اجرای تصمیمات استراتژیک
- عدم توانایی در تهیه و تحلیل گزارشات بعلت کثرت اطلاعات
- عدم وجود سیستمی جهت پیگیری دریافت گزارشات
- یکپارچه نبودن اطلاعات دریافتی
5- کالبد شکافیآسيب های وارده و نتيجه گيری:
بر اساس بیانیه ماموریت شرکت : TAPICبا استفاده از مديريت علمي، فن آوري جديد و پيشرفته و تحقق معيارهاي تعالي سازمان ضمن ايجاد مزيتهاي رقابتي، خود را در مقابل جامعه، مشتريان، كاركنان، سرمايه گذاران و ساير ذينفعان مسئول، متعهد و پاسخگو مي داند.
و جهت رسیدن به اهداف خود که شامل:
- حفظ، نگهداري و توسعه سرمايه هاي موجود معطوف به سود آوري مورد انتظار سهامداران.
- مطالعه ، شناسايي و بهره برداري از مزيتهاي رقابتي جديد در عرصه مواد اوليه دارويي و شيميايي.
- توانمند سازي شركتهاي گروه جهت افزايش بازدهي سرمايه گذاريها .
- ايجاد و ارتقاء هم افزايي در ميان شركتهاي گروه مواد اوليه دارويي تامين و همچنين تكميل زنجيره توليد.
- جذب منابع مالي .
- توسعه منابع انساني.
- حضور در بازارهاي جهاني مواد اوليه دارويي شيمايي.
- بسط و تعميق تحقيق و توسعه.
می باشد که با توجه به ماهیت شرکت های هولدینگ مواد اولیه داروئی که کنترل – تصمیم گیری و تصمیم سازی در این شرکت انجام می گردد بدون داشتن اطلاعات دقیق و سیستم اطلاعاتی امکان پذیر نمی باشد و نیاز مبرم به طراحی و ایجاد سیستم اطلاعاتی مدیریت به چشم می خورد. که با توسعه سیستم های اطلاعاتی در دنیا و جود شبکه اینتر نت وسایت های به هم مرتبط اطلاع رسانی و تجهیز شرکت های رقیب داخلی و خارجی به این تکنولوژی در صورت عدم تحقق این امر رسیدن به اهداف فوق و چشم انداز آینده دست نیافتنی به نظر می رسد. که با توجه به موارد فوق راهکار ذیل پیشنهاد می گردد:
طراحی و ایجاد سیستم اطلاعاتی انعطاف پذیر(بصورت پورتال)
6- آشنايی با سيستم های اطلاعاتی
1-6- تعريف سيستم های اطلاعات مديريت:
با توجه به تعاریف مختلفی که از سیستم اطلاعاتی ارائه شده است جامع ترین تعریف آمده در واژه نامه انجمن کتابداری آمریکا(یانگ 1983):
"یک سیستم کامل طراحی شده برای تولید – جمع آوری – سازماندهی – ذخیره – بازاریابی و اشاعه اطلاعات دریک موسسه یا حوزه کاری"
2-6- نگرش های موجود از سيستم های اطلاعات مديريت:
سیستم اطلاعاتی ، اطلاعات را برای یک هدف مشخص جمع آوری، پردازش، تحلیل و منتشر می کند.
در این بررسی نگرش های مختلف در ارتباط با سیستم های اطلاعاتی شرح داده شده است که به شرح ذیل می باشد.
- نگرش تجارت الکترونیکی…...............(داد وستد های الکترونیکی)
- نگرش مشتری مدار…………………(بررسی انتظارات استفاده کنندگان از سیستم اطلاعاتی)
- نگرش دانش مدار…………………... (شناسایی میزان دانش کارکنان ونقل و انتقال دانش به یکدیگر)
- نگرش فرایندی…………………......(استفاده تکنولوژی اطلاعات در ارتقاء کارایی و اثر بخشی و طراحی مجدد فرایندها)
- نگرش همکاری الکترونیکی…………(تعاملات میان بخش های مختلف سلزمانی جهت انجام فعالیت های مشخص و نقل و انتقال اطلاعات)
که نگرش فرایندی یکی از مهمترین نگرش های ساخت یافته می باشد.
3-6- نگرش فرايندی:
بکارگیری و تطبیق فن آوری اطلاعات و ارتباطات در فرایندهای مختلف سازمان و اصلاح ساختار و فرایندها در جهت ارتقاء بهره وری و عملکرد بهینه در این نگرش گنجانیده شده است.
در پیاده سازی نگرش فرایندی سازمان باید به صورت مجموعه فرایند دیده شود. بدیهی است در این نگرش حجم گسترده و پیچیده و متنوعی از فراینده وجود دارند که با توجه به دشواری پیاده سازی آن با چالش های فراوا نی مواجه می شود.
بعلاوه بایستی اهمیت فرایندها برای حصول به اهداف و استراتژی سازمانهای مختلف و نحوه عملیاتی نمودن آنها تبیین و سپس فرایندهای اصلی مشخص و میزان اهمیت آنها تعیین گردد.
همچنین در این دیدگاه زمینه ارزیابی مشتریان داخلی و خارجی و خود ارزیابی بخش های مختلف موجب افزایش بازده سرمایه گذاری خواهد گردید.
با توجه به میزان و پیچیدگیهای فرایندها (هر فرایند با یک سری فرایند های بالا سری و یک سری فرایند های پایین سری در ارتباط می باشد.)
شناسایی و تحلیل این ارتباطات نیز از جمله چالش های پیاده سازی نگرش فرایندی می باشد.
با توجه به توضیحات فوق معلوم می شود که در راستای پیاده سازی نگرش فرایندی استفاده از تکنولوژیهای اطلاعاتی و ارتباطی بطور اعم و استفاده از سیستم های اطلاعاتی پشتیبان تصمیم به طور اخص اجتناب ناپذیر می باشد.
ورودی
پردازش
خروجی
بازخورد
ذخیره سازی
4-6- دسته بندی سيستم های اطلاعاتی:
سیستم های اطلاعاتی از جهات مختلف قابل بررسی می باشند که به پنج دسته طبقه بندی می شوند:
1- پشتيبانی توسط سيستم های اطلاعاتی(پشتیبانی اطلاعات- پشتیبانی تصمیم گیری-پشتیبانی ارتباطی)
ارائه پشتیبانی برای دریافت – ذخیره- فیلترو ردیابی اطلاعات می باشد.( پشتیبانی اطلاعات)
ارائه پشتیبانی جهت تصمیم گیری(پشتیبانی تصمیم گیری)
ارائه پشتیبانی ارتباطی جهت به اشتراک گذاشتن اطلاعات(پشتیبانی ارتباطی)
2-محتوی اطلاعات پردازش شده(وظیفه محور-موضوع محور)
وظیفه محور: جهت پردازش و تبادل اطلاعات و عملکرد سیستم به کاربران جهت اجرای کارها طراحی می شود.
موضوع محور:جهت یک موضوع خاص بوجود می آید.
3-حوزه سیستم های اطلاعاتی(سازمانی –بین سازمانی-اجتماعی)
طراحی و ایجاد سیستم های ارتباطی در حوزه سازمانی – بین سازمانی و اجتماعی طراحی می شود.
4-روش های پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی (رسمی یا غیر رسمی-ماشینی یا دستی و...)
سیستم های اطلاعاتی بنا بر ماهیت خود به صورت رسمی-غیر رسمی و... پیاده سازی می گردند.
5-سطوح مختلف سیستم های اطلاعاتی (سطح سازمانی-حوزه وظیفه-فعالیت پشتیبانی شده)
نیروی انسانی یک سازمان در حوزه و سطوح متفاوت از عملیات و مسئولیت کار می کنند که عهده دار وظایف متفاوتی هستند و سیستم های
اطلاعات سازمانی متفاوتی را بکار می گیرند. که سطوح سازمانی زیر می توانند در دسته بندی سیستم های اطلاعات سازمانی استفاده شوند:
سطح اداری......................................................................(در حیطه کاری کارمندان و واژه پردازان استفاده می شود.)
سطح دانش ورزی.............................................................(در سطح مدیریت میانی و جهت تولید علم و دانش استفاده می شود.)
سطح عملیاتی..................................................................(در حیطه مدیران عملیاتی جهت برنامه ریزی های کوتاه مدت استفاده می شود)
سطح تاکتیکی.................................................................(در حیطه مدیریت میانی که با برنامه ریزی کوتاه مدت – سازماندهی و کنترل سر و کار دارندکاربرد دارند).
سطح استراتژیک..............................................................(در حیطه مدیریت ارشد سازمان و جهت برنامه ریزی بلند مدت و اخذ تصمیمات استراتژیک کاربرد دارند.)
5-6- انواع سيستم های اطلاعاتی:
این سیستمهای اطلاعاتی مبتنی بر رایانه ( CBIS ) میباشند.
سیستم پردازش تراکنش (TPS )
سیستم کارگران دانش (KWS )
سیستم اطلاعاتی مدیریت ( MIS )
سیستم تصمیم یار ( DSS )
سیستم اطلاعات اجرایی (EIS )
سیستم اطلاعات حسابرسی ( AIS )
سیستم اطلاعات راهبردی (SIS )
برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP )
6-6- سيستم های اطلاعاتی در هرم سازمانی:
1-6-6-سیستم اطلاعاتی مدیریت ( MIS )
سیستمی مبتنی بر رایانه است که برای کاربرانی با نیازهای مشابه اطلاعات را در دسترس قرار می دهد.
- کاربران معمولا افراد رسمی یک سازمان هستند.
- آنچه که در گذشته اتفاق افتاده است را توصیف می کند.
- بر بازده عملی تمرکز می کند.
- به مدیران کمک می کند که “کارها را درست انجام دهند”.
2-6-6-سيستم تصميم يار ( DSS )
یک سیستم اطلاعاتی است که یک مدیر یا گروه کوچکی از مدیران را در حل یک مشکل نیمه ساخت یافته با فراهم کردن اطلاعات یا دادن پیشنهاد یاری می کند و امکان ارتباط آسان بین کاربر و سیستم را فراهم می کند.
اولین بار در سال 1971 توسطScott Morton و Gorry ابداع شد.
انواع تصمیمات براساس نوع مسئله :
مسئله ساخت یافته که توسط الگوریتم یا قوانین تصمیم گیری قابل حل است.
مسئله غیر ساخت یافته که حل آن ساختار مشخصی ندارد.
مسئله نیمه ساخت یافته که از هر دو بخش ساخت یافته و غیر ساخت یافته تشکیل شده است.
DSS ساختار یک
3-6-6-سيستم اطلاعات اجرايی (EIS )
EIS نوع خاصی از DSS است که به تصمیم گیری در سطوح بالای سازمانی کمک می کند.
EIS به مدیران سطح بالای سازمان تصویر دقیقی از عملکرد سازمان و خلاصه ای از فعالیت های رقبا را نشان می دهد. کار کردن با این سیستم راحت است و اطلاعات را به گونهای ارائه میدهد که به راحتی قابل دریافت میباشند.( بصورت گراف ، نمودار و ...)
7- ارزيابی عملکرد سيستم های اطلاعاتی:
براي اينكه مديريت كنيم بايد بتوانيم كه اندازه بگيريم. اين عبارت يكي از كليدي ترين فاكتورهاي مديريت است. لذا براي نيل به اين مقصود بحث ارزيابي عملكرد مطرح مي شود. در ارزيابي عملكرد ما از ميزان دستيابي به اهداف از پيش تعيين شده آگاه مي شويم، وضعيت جاريمان را با روند گذشته مقايسـه مي كنيم و وضعيت خويش را در قبال رقبا مــي سنجيم، نقاط ضعف و قوتمان را به منظور ترميم آنها شناسايي مي كنيم. در ارزيابي عملكرد قبلاً فقط موارد مالـي مدنظــر قرار مـي گرفت ولي امروزه ديگر فقط به معيارهاي مالي بسنده نمي شود و فاكتورهاي ديگري نيز، مورد توجه قرار مي گيرند.
تفاوت عمده پروژه هاي سیستم های اطلاعاتی با ديگر پروژه ها در نامحسوس بودن بخش عمده اي از شاخصهاي ارزيابي انهاست. ما بايد اين شاخصهاي نامحسوس را بتوانيم اندازه بگيريم.
ويژگيهاي سيستم هاي اطلاعاتی
به چشم نيامدن: در پروژه هاي فيزيكي رشد كار (مثلاً پيشرفت يك عمليات ساختماني) به راحتي با چشم قابل مشاهده است. ولي در پروژه هاي فناوري اطلاعات اين امر قابل رويت نيست. ما بايد طي پروسه اي اين ويژگيهاي ناديدني را، تبديل به فاكتورهايي ديدني و قابل اندازه گيري كنيم.
پيچيدگي: با هر دلار بيشتري كه خرج يك پروژه فناوري اطلاعات مي شود، پيچيدگي آن نسبت به پروژه هاي فيزيكي بيشتر مي گردد.
همنوايي: پروژه هاي فيزيكي ممكن است پيچيدگيهايي داشته باشند ولي به هرحال با قوانين ثابت فيزيكي قابل بيانند ولي پروژه هاي فناوري اطلاعات به خاطر جنبه هاي مختلف آنها قابل بيان با قوانين خاصي نيستند.
انعطاف پذيري: سهولت اينكه يك نرم افزار بتواند تغيير كند معمولاً به عنوان يكي از نقاط قوت آن مطرح است. نـرم افزار در قبـال سيستم هاي تغييرناپذير فيزيكي مي تواند و بايد، خود را با آنها وفق دهد.
ارزيابي عملكرد
قبل از پرداختن به اين سوال بايد يك نكته بسيار مهم را در توليد پروژه هايسیستم های اطلاعات يادآوري كرد. اين پروژه ها مثل هرتوليد ديگري،ٍ يك هزينه ثابت دارند ولي نكته مهم و قابل توجه اينست كه هزينه متغير در اين توليدات صفر است. به بيان روشنتر، ما براي توليد يك برنامه كاربردي، رقمهاي مختلفي اعم از هزينه هاي سخت افزاري، نرم افزاري، اجاره محيط فيزيكي شركت، هزينه نيروي انساني و... را داريم ولي اگر خواسته باشيم دو نسخه از اين برنامه كاربردي تهيه كنيم، كل هزينه ما براي نسخه دوم تهيه يك CD و كپي كردن برنامه به آن است كه از اين مسئله به هزينه متغير صفر، تعبير مي شود.
جنبه ديگري كه ارزيابي عملكـرد در پـروژه هاي فناوري اطلاعات را ضروري مي نماياند اينست كه در سيستم های اطلاعاتی ما شاهد افزايش سريع توان در مقابل كاهش هزينه هستيم
1-7- بحث های مطرح در ارزيابی عملکرد سيستم های اطلاعاتی
ارزيابي عملكرد استراتژيك
ارزيابي عملكرد برنامه هاي كاربردي
ارزيابي عملكرد تكنيكي فناوري اطلاعات
ابزار ارزيابي عملكرد
ارزيابي عملكرد اينترنت، اينترانت
ارزيابي عملكرد اقتصادی.
2-7-اهداف ارزيابي عملكرد پروژه هاي فناوري اطلاعات:
- تعريف معيارهاي عملكرد فناوري اطلاعات و تعيين ويژگيهاي آماري آنها
- ساختن طرحهاي آزمايشي كارآ براي انجام مطالعات واقعي و شبيه سازي شده روي ويژگيهاي پردازشهاي فناوري اطلاعات (الگوريتم ها، موتورهاي جستجو، نرم افزار، شبكه و...)؛
- ارائه معيارهاي آماري قابل فهم از كيفيت بانك هاي اطلاعاتي
- ساختن مــــدل هايي براي ارزيابي اهميت فاكتورها در عملكرد
- ارائه يك مبناي آماري براي استانداردهاي فناوري اطلاعات
ارزيابي اهميت فاكتورها در عملكرد: ارائه يك مبناي آماري براي استانداردهاي فناوري اطلاعات.
اعمال كنترل در پروژه هاي فناوري اطلاعات: كنترل در پروژه هاي فناوري اطلاعات همانند ديگر پروژه ها، حائز اهميت است. در حالت كلي
كنترل را مي توان به دو دسته بندي عمده تقسيم كرد:
1 - كنترل استراتژيك: در اين كنترل ما با درنظر گرفتن اهداف اصلي يك پروژه فناوري اطلاعات بررسي مي كنيم كه آيا تجزيه و تحليل و پياده سازي در جهت اهداف اصلي هست يا خير؟ مسلماً در طراحي هر پروژه فناوري اطلاعات هيچ گاه پروژه در غير از هدف موردنظر، طراحي نخواهد شد.
2 - كنترل عملياتي: كنترل عملياتي با دقيق شدن روي جزئيات كار، ما را نسبت به استفاده از ابزار و شيوه هاي نابجا در طراحي و پياده سازي پروژه آگاه مي كند. مثلاً در يك پروژه فناوري اطلاعات كنترل عملياتي مي تواند در چگونگي طراحي جداول بانك اطلاعاتي يا چگونگي طراحي واسط كاربر و يا حتي در مورد چگونگي نوشتن كدهاي برنامه و... اعمال كنترل كند دركنترل عملياتي با قراردادن نقاط بررسي عملياتي اين كنترل را اعمال مي كنيم.
روش BSC جهت ارزیابی و کنترل عملکرد پروژه های سیستم های اطلاعاتی مورد استفاده قرار می گیرد.
3-7-روشBSC چيست؟ در روشهاي سنتي فقط معيار مالي براي ارزيابي عملكرد مطرح بود ولي مسلم است كه معيار مالي، معيار دقيقي براي ارزيابي نيست.
كاپلان و نورتون در دهه 1990 به اين منظور روش ارزيابي متوازن را مطرح كردند. در روش BSC ، چهار جنبه مورد توجه قرار مي گيرد:
الف - فرايندها (نحوه انجام فرايندهاي داخلي):
براي راضي كردن سهامداران و... در كدام فرايندها بايد كارآمد شد؟
ب - مشتري (رضايت مشتريان):
براي رسيدن به آرمانها كدام انتظارات بايد برآورده شوند؟
ج - مالي (تحليلهاي مالي):
براي كاميابي در امور مالي بايد كدام انتظارات برآورده شود؟
د - يادگيري (نوآوري، رشد و آموزش مستمر كاركنان):
كدام يك از امكانات و منابع بايد تقويت گردند؟
براي ارزيابي عملكرد فناوري اطلاعات بااستفاده از BSC ، 4 هدف عمده فوق را تعريف مي كنيم و براي هركدام شاخصهايي مطرح مــي سازيم.
شاخصهاي ارائه شده در جدول ذيل ما را در نيل به اين هدف ياري مي كند:
8-منابع و ماخذ:
- سيستم های اطلاعات مديريت نوشته دکتر مهدی بهشتیان – مهندس حسین ابوالحسنی
- ارزیابی عملکرد در پروژه های فناوری اطلاعات نوشته دکتر نصرالله خانی – دکتر اصغر ابن الرسول
- نوع شناسی سیستم های اطلاعاتی نوشته مجید امیدوار
- توسعه یک مدل پشتیبان تصمیم برای ندیریت فرایندها در سازمانهای دولتی نوشته دکتر بهروز زارعی- عظیم زارعی
- میز گرد مدیریت شرکت های هولدینگ و چالشهای فراروی
در طول سالیان و از ابتدای حیات بشر ، انسان همیشه با تحقیق سروکار داشته است . آنچه در اینجا اهمیت دارد آنکه تحقیقی می تواند راهگشا باشد که بر اساس اصول و موازین علمی صورت پذیرد.