ده عادت بد در سخنراني
ده عادت بد در سخنراني مترجم: شادي آذري
سخنرانان، ميتوانند بدترين دشمنان خود باشند. بيزينس ويك در بررسي تازه خود راهحلهايي حرفهاي براي موفقيت در سخنراني ارائه كرده است. اغلب تجار حرفهاي، با موقعيتهايي روبهرو ميشوند كه در آنها بايد تلاش كنند كارمندان، مشتريان يا همكاران خود را مخاطب قرار دهند و براي آنها به بهترين نحو ممكن سخنراني كنند. گاهي تعداد شنوندگان آنها يك تن و گاهي هزار نفر است.
كارماينگالو، نويسنده كتاب «ده راز ساده بزرگترين تجار جهان» در كتاب خود ده عادت بد سخنراني را كه مانعي بر سر راه برقراري ارتباط بين سخنرانان و مخاطبانشان است، معرفي كرده است.
در اينجا با اين ده عادت بد در هنگام سخنراني و راههاي غلبه بر آنها آشنا ميشويم.
از روخواني
كسانيكه در برقراري ارتباط با مخاطبان خود موفقند، هرگز از روي دستنوشته، يادداشت يا اسلايد نميخوانند. اگرچه مراجعه به نوشتهها گاهبه گاه مورد پذيرش است، اما از روخواني مستقيم، آن هم از روي نوشتههايي از پيش آماده شده به هيچوجه پذيرفته نيست. اين موضوع باعث ميشود ارتباط بين گوينده و مخاطب مخدوش شود.
چه بايد كرد؟
منبع و مرجع سخنراني خود را طوري مطالعه كنيد كه محتواي آن را بهطور كامل در ذهن خود نگاه داريد تا بتوانيد بدون خواندن نوشته آنها را بازگو كنيد.
اجتناب از نگاه چشم در چشم
كسانيكه در برقراري ارتباط موفقند، ميدانند كه نگاه چشم در چشم براي ايجاد اطمينان، مقبوليت و تفاهم بسيار حياتي است. بسياري از متخصصان تجارت عادت دارند كه هنگام سخن گفتن به هر چيزي نگاه كنند غير از مخاطبان خود، چيزهايي كه در موفقيت آنها هيچ تاثيري ندارد مانند ديوار، ميز يا كامپيوتر.
چه بايد كرد؟
سعي كنيد در طول حداقل 90درصد از زمان سخنراني خود به چشمان شنوندگانتان نگاه كنيد. خوب است گاهي هم به نوشتهها و اسلايدهايتان نگاه كنيد اما اينكار بايد تنها چند ثانيه طول بكشد تا شما بتوانيد مرحله بعد سخنرانيتان را به ياد آوريد. شما براي شنوندگانتان سخنراني ميكنيد. پس آنها را مخاطب قرار دهيد نه اسلايدهايتان را.
بد لباسي
اگر به لباس سخنرانان موفق دقت كنيد متوجه تفاوت پوشش آنها با سايرين ميشويد. امكان ندارد كسي بتواند ادعا كند كه سخنران معروف، دونالد ترامپ را در هنگام سخنراني با لباسي غير از كت و شلوار رسمي ديده است. او حتي در يك مسابقه گلف هم، يك ميلياردر بهنظر ميرسد. بسياري از رهبران تجاري جهان مايلند لباسهايي در سطح پايينتر از سمت و موقعيت خود بپوشند. آنها در انظار با بلوزهاي ارزانقيمت، كفشهاي كهنه و لباسهايي كه به انداز تنشان نيست، ظاهر ميشوند.
چه بايد كرد؟
يك فروشگاه لباس با فروشندهاي پيدا كنيد كه بتوانيد به توصيههايش در زمينه انتخاب لباس اطمينان كنيد. هميشه سعي كنيد لباسهايي مناسب فرهنگتان بپوشيد اما نوع لباسهايتان كمي بهتر از سايرين باشد.
لرزش، تكان و بهم ماليدن دستها
با كاهش حركات و رفتار كوچك اما آزاردهنده ميتوانيد به جمع سخنرانان موفق وارد شويد. لرزش دستها، بازي با سكهاي كه در دست داريد و حركت بدنتان به جلو و عقب همه نشاندهنده حالتهاي عصبي يا عدم اطمينان شما است. اين عادتها نشاندهنده عدم اطمينان سخنگو است.
چه بايد كرد؟
راهحل ساده است. از لرزش، تكان و به هم ماليدن دستها اجتناب كنيد! از سخنرانيهايتان فيلمبرداري و گاهي با مراجعه به آنها در عادتهاي بد خود دقيق شويد تا بتوانيد آنها را كاهش دهيد.
تمرين نداشتن پيش از سخنراني
كساني كه در برقراري ارتباط با مخاطبان خود موفقند، هميشه موضوعات مهم سخنراني خود را تمرين ميكنند. بدترين سخنرانيها آنهايي است كه از فقدان تمرين كافي سخنگو رنج ميبرند.
چه بايد كرد؟
يكي از سخنرانان موفق به نام جان چمبرز كه مديرعامل شركت سيسكو است هميشه ساعتها وقت صرف تمرين سخنرانيهايش ميكند. از مرجع و منبع موضوع مورد بحثش گرفته تا اسلايدها و زمان اختتام سخنراني همه مورد تمرين قرار ميگيرد. يعني آمادگي تا حد ممكن، اما حتما كارساز است.
ايستادن در خدمت شنوندگان
كساني كه در برقراري ارتباط با شنوندگان خود موفقند، رفتاري خشك و رسمي از خود نشان نميدهند. ايستادن در خدمت شنوندگان مانند سربازي كه منتظر دستور است، شايد براي ارتش موفقيتآميز باشد اما واقعيت اين است كه سخنراني را كسالتبار و خستهكننده ميكند.
چه بايد كرد؟
در سخنراني خود حركت كنيد، قدم بزنيد و از حركات دست استفاده كنيد. سخنرانان موفق كساني هستند كه صدا و حركات بدنشان مدام در حال تغيير است.
خواندن نكات مهمي كه هدف را نشانه ميگيرند
سخنرانان بزرگ ميدانند كه مخاطبانشان از توانايي خواندن برخوردارند. بنابراين نكات مهمي را كه چون گلولهاي بر هدف هستند براي مخاطب خود از روي اسلايد كلمه به كلمه نميخوانند. واقعيت اين است كه اسلايدها (يا هر ابزار ديداري ديگر) تنها به عنوان مكملي بر سخنان سخنران مورد استفاده قرار ميگيرند.
چه بايد كرد؟
بر روي اسلايدها كلمات زيادي ننويسيد. بهترين مقدار كلمات چهار كلمه در خط افقي و شش خط عمودي است. در مورد اسلايدهايي كه محتواي بيشتري دارند سعي نكنيد همه كلمات آنها را براي بينندگان آنها، از رو بخوانيد. اطمينان داشته باشيد كه شنوندگان سخنراني شما خودشان ميتوانند اسلايدها را بخوانند.
طولاني بودن سخنراني
آنان كه در سخنرانيهاي خود تاكنون موفق بودهاند به اين نكته واقفند كه رهبري نيازمند توانايي انتقال، پيامي با قدرت و شفافيت كافي است كه در عينحال موجز نيز باشد. مطالعات نشان داده است كه شنوندگان پس از حدود 18 دقيقه تمركز خود را از دست ميدهند. بسياري از رهبران بر اين باورند كه هر چه مدت سخنرانيشان بيشتر باشد، سخنانشان با اهميتتر جلوه ميكند. در حاليكه باور شنوندگان اين است كه حقايق كوتاه است و حواشي ربطي به حقايق ندارد.
چه بايد كرد؟
سعي كنيد هر چه را كه ميگوييد ويرايش كنيد و ببينيد آيا سخني را كه ظرف 30 دقيقه گفتيد ميتوانستيد ظرف 5 دقيقه بازگو كنيد؟ امروزه همه راههاي ارتباطي از پست الكترونيكي تا مكالمه تلفني كوتاهتر شدهاند.
از دست دادن هيجان
كساني در سخنراني موفقند كه بتوانند توجه شنوندگان را به خود معطوف كنند. شنوندگان اولين و آخرين چيزي را كه ميگوييد به خاطر خواهند داشت. اما نگران نباشيد اگر ميخواهيد كاري كنيد كه همه سخنانتان به يادها بماند راهحلي وجود دارد.
چه بايد كرد؟
به شنوندگانتان بگوييد كه چرا بايد نسبت به محتواي سخنانتان هيجان داشته باشند. به مخاطبانتان دليلي براي دنبال كردن سخنانتان بدهيد.
اختتام سخنراني بدون نكته مهم
اگر به پايان سخنرانيهاي موفق دقت كنيد، متوجه ميشويد كه در آنها سخنران با اشارهاي به موضوعي الهامبخش و مهم، سخنراني را خاتمه ميدهد.
اغلب افراد تصور ميكنند كه وسط سخنراني همان زماني است كه بايد محتواي مهم سخنراني خود را بگويند. البته ممكن است اينطور باشد اما فراموش نكنيد كه اغلب شنوندگان هنگام خارج شدن از محل سخنراني، سخناني را كه در پايان گفته شد به ياد ميآورند.
چه بايد كرد؟
آنچه را كه در سخنراني بيان كرديد خلاصه كنيد و در پايان بياوريد اما فراموش نكنيد بايد نكتهاي را كه آنها نميدانند و باعث تعجبشان ميشود براي بخش پاياني بگذاريد.
در طول سالیان و از ابتدای حیات بشر ، انسان همیشه با تحقیق سروکار داشته است . آنچه در اینجا اهمیت دارد آنکه تحقیقی می تواند راهگشا باشد که بر اساس اصول و موازین علمی صورت پذیرد.